čtvrtek 24. prosince 2015

VÁNOČNÍ KROUPOVÝ KUBA S HOUBAMI (A SLANINOU)

 


K vánocům mám zvláštní vztah. Připomínají mi moje hektické dětství, strávené na cestách kdesi mezi dvěma rodinami. Chvíli bydlím v jedné, chvíli ve druhé. Každá z těch rodin má jiné zvyky a pravidla. U mámy se například nesmí mlaskat a funět. U táty se mlaskat může, ale žádné teplé  jídlo se z talíře NIKDY nesmí vzít do ruky. Ani kuře! U mámy si můžu nalámat rohlík do hrnečku s meltou, u táty za si za totéž vysloužím káravý pohled. U mámy se může smíchat bramborová kaše s omáčkou, táta by hrůzou omdlel. Do toho občas mám a nemám bráchu, podle toho jestli zrovna bydlím u mámy nebo u táty. Přesto se občas míjíme v dětském pokojíčku a občas scházíme u stolu. Občas spolu vycházíme, občas se nenávidíme a hádáme. Někdy se pereme, a když je to zrovna po jídle, máma nás okřikuje: Neperte se! Pozvracíte se! ... U mámy se vaří hezky česky, táta nás často překvapí svými kuchařskými experimenty... Pak jdu životem a cestou potkávám pořád další a další lidi. Často se stěhuju, na jednom místě dlouho neposedím. Sem tam se ke mně někdo připojí a mám ho někde poblíž celé dlouhé roky, někdo jiný mě po čase opustí. Celý můj život je zaplněn vztahy, lidmi, zvyklostmi.... 
Ale teprve když  jsem potkala svého muže a vdala se, poprvé jsem měla pocit bezpečí a rodinného zázemí; a naše rodinné vánoční zvyklosti jsem začala utvářet úplně znovu. Moje dcera si je ponese s sebou dál, do svého dalšího života, kde jednou bude taky máma. Snad. A potom podle těchhle tradic upeče a bude zdobit perníčky, bude vyrábět lodičky z ořechových skořápek a s malinkatými svíčkami je bude pouštět po vodě, dávat pod talíře kapří šupinky a poslouchat koledy... Čichat vůni purpury a františků... A taky bude své rodině o Vánocích vařit kroupového kubu, který se u nás jí na Štědrý den k obědu. 

A jaké jsou vaše zvyky? :)








 Suroviny na Kubu pro tři osoby:

 

 400 g ječných krup
směs sušených lesních hub, množství podle chuti
1 cibule
2 stroužky česneku
majoránka
sůl a pepř
mletý kmín
čerstvá nebo sušená naťová petržel
Pro vychrtlé a mlsné jedince a také ty, kterým místo zlatého stačí vidět jen prasátko
  v reklamě na kofolu, přidáme ještě cca 300 g anglické slaniny.






Postup:

   

Sušené houby si namočíme předem.
 Kroupy také, aspoň na hodinu, (ale raději přes noc) a potom je uvaříme v téže osolené vodě do měkka. (Pozor, hodně nabydou.) Na hlubší pánvi částečně vyškvaříme slaninu nakrájenou na kostičky, přidáme cibuli nakrájenou na drobno a necháme zesklovatět. Česnekové stroužky rozmáčkneme plochou stranou nože, nakrájíme na drobno a přihodíme do směsi slaniny a cibule. Vše společně krátce osmahneme. Houby přecedíme přes sítko a také přidáme do pánve. Podlijeme trochou vody z hub, okořeníme špetkou mletého kmínu a majoránkou a společně dusíme, až houby změknou. Přidáme uvařené kroupy, osolíme a opepříme podle chuti. Kubu přendáme do pekáče (pokud děláte variantu bez masa, vymažte jej sádlem) a necháme zapéct v troubě, až horní vrstva lehce zhnědne. 

Dobrou chuť! :)




Nakonec malé zamyšlení: Já jsem momentálně docela šťastná tam, kde teď zrovna jsem. Se svými blízkými, 
i když jich mám na můj vkus pořád docela málo. Potkala jsem pár nových lidí a pár dalších ztratila. 
Několik z nich mám doufám už na celý život, jiní mě nejspíš po čase zas opustí... Někteří z nich si s sebou odnesou kousek mého srdce. Každý z nich mi ale taky něco dal,  a tak jsem za každé z těch setkání vděčná.
Krásné Vánoce všem. Užívejte si své blízké, své tradice, své vztahy.

Uvidíme se příští rok :) 


P.S. V letošním roce jsem s tímhle příspěvkem trochu zaspala... :))
 Kubu si ale můžete uvařit celý rok! 













 

Žádné komentáře:

Okomentovat